Zelená jazykům

Průběh projektu

Školní rok 2015/16

Zelená jazykům - stínování

První týden v listopadu jsme (Lucie Martínková, Pavla Lopatová a Petr Zima) prožili ve Frankfurtu nad Mohanem ve Schwanthalerschule, kde jsme v rámci stáže sledovali své německé kolegy učitele při práci. Setkali jsme se s veskrze otevřeným a vstřícným přístupem. Měli jsme jedinečnou možnost nejen poznat fungování odlišného systému školství, ale také řadu výjimečných lidí a v neposlední řadě si obohatit své jazykové dovednosti. Byla to také skvělá příležitost sledovat integraci žáků mnoha národností s různými úrovněmi znalosti německého jazyka. Stáž je pro nás obrovským přínosem a jsme si jistí, že by tyto aktivity měly být nedílnou součástí pedagogické praxe.

Jak to viděl účastník zájezdu Tomáš…. ..čtyřicet vyvolených a zájezd do Salcburku

Maturita je za dveřmi a blíží se neúprosným tempem. Hlavně pro nás, pro čtvrťáky. Proto je člověk rád za každou chvilku volna, kterou mu škola poskytne. Když nám ale bylo oznámeno, že čtyřicet nejaktivnějších studentů ze školy pojede na týden do Rakouska, všem spadla brada tak nízko, že byste ji těžko hledali. Je to tak. Škola se rozhodla vybrat čtyřicet nejaktivnějších a nejúspěšnějších studentů, kteří v rámci projektu CZ.1.07/1.1.00/56.0520 Zelená jazykům pojedou na týdenní poznávací zájezd do Salcburku a jeho okolí. Abych řekl pravdu, něco takového jsem vůbec nečekal. Už jsem byl rozhodnutý, že se budu svědomitě připravovat do školy a plnit své domácí úkoly, ale tohle mi změnilo veškeré plány. Pokud jste četli některé mé předchozí články, určitě vám neunikl ten o cykloturistickém výletu, kde jsem se mimo jiné zmínil i o tom, že tato akce byla ze všech absolutně nejlepší. To jsem se ale šeredně spletl. Opravdu je mi líto lidí, kteří s námi nemohli jet, protože tenhle výlet byl vážně povedený.

Vyjeli jsme autobusem brzy ráno. Během jízdy jsme byli poučeni o pravidlech a seznámili jsme se s historií Rakouska. Celou cestu a vlastně i celým výletem nás provázel skvělý průvodce Láďa Růžička, který vždy všechno domluvil a zařídil. Jako první jsme navštívili Orlí hnízdo, kde probíhala některá důležitá setkání Adolfa Hitlera. Z Orlího hnízda byl vskutku úžasný výhled na okolí. Aby taky ne – v nadmořské výšce bezmála 1850 m n. m. zkrátka vidíte, kam až oko dohlédne. Počasí nám také přálo, sluníčko svítilo a obloha bez jediného mráčku. Po návštěvě tohoto úžasného místa jsme opět autobusem dojeli až na okraj Salcburku, kde jsme se ubytovali v malebném hotýlku Graml. Ze začátku byla velká tlačenice hned u recepce, jelikož zde bylo napsáno heslo od Wi-Fi, což je naprosto pochopitelné. Následovala večeře, která se skládala z polévky, hlavního jídla a dezertu. Po večeři jsme ještě byli seznámeni s pravidly ohledně chování na hotelu a pak už následovala volná zábava a v deset hodin večerka.

Vstávalo se brzy. Ranní hygiena, snídaně formou švédských stolů a hurá autobusem na první lekci němčiny s rodilou mluvčí. Musím přiznat, že pro mě byla velká rána, když jsem zjistil, že v podstatě německy vůbec neumím. Jen jsem tam ty tři dopolední hodiny seděl a cítil se jako mezi Klingony. A troufám si říct, že to tak měla většina lidí, kteří tam seděli se mnou. Po tomto vyučování následoval oběd v místní menze. Oběd byl vynikající, byť nám Čechům chyběla jedna věc – MASO. Skutečně, na výběr bylo mnoho pokrmů, ale maso se pravděpodobně někam schovalo. Následovala procházka po Salcburku, kde jsme viděli to nejdůležitější z tohoto krásného města. Tím ale den nekončil. Autobus nás odvezl k zámku Hellbrunn, kde na nás čekaly nádherné zahrady jako z Versailles a vodní hrátky, odkud nikdo nevyšel suchý.

Další den probíhalo dopoledne stejně. Ranní výuka, oběd a odpoledne projížďka po jezeře Königssee se zastávkou u poutního kostelíku St. Bartholomä. Výhled byl trošku zastřený mlhou a deštěm, ale přesto byla projížďka velice příjemnou a zajímavou zkušeností.

Ve čtvrtek jsme si naposledy zlepšili své znalosti německého jazyka a odpoledne se vydali autobusem do lázeňských měst Gmunden a Bad Ischl. Zde bych se ještě rád rozepsal o místním kostelíku na kraji jezera Traunsee. Bývalo zde krásné a zachovalé dřevěné molo. Po naší návštěvě už bohužel tak zachovalé není. Až někdy pojedete do Gmundenu, všimněte si velkého otvoru. A pokud by chtěl někdo objasnit příhodu s molem, neváhejte mě kontaktovat.

Poslední den jsem si užil asi nejvíce. Celý se totiž nesl v duchu těžby soli. Autobus nás odvezl kolem jezera Wolfgangsee do města Hallstatt, kde jsme se nechali zubačkou vyvézt na vrchol hory Salzberg. Zde na nás čekala prohlídková trasa Bergwerk – Salzwelten, kde jsme se seznámili se vším ohledně těžby soli. Následovala prohlídka samotného dolu, kde se mimo jiné nachází i parádní dřevěná důlní skluzavka. Po tomto zážitku již následovala cesta domů autobusem.

Zájezd do Rakouska se skutečně povedl. Dozvěděli jsme se spoustu nových informací, viděli nespočet památek a mimo jiné prohloubili své znalosti německého jazyka. Takže – i když mi tady moc času nezbývá – víc takových akcí!

A je to tu!!

Od 21. do 25. září 2015 vyrazilo vybraných 40 žáků naší školy se čtyřmi kantory na jazykově-vzdělávací pobyt do Salcburku a jeho blízkého okolí. Po několikahodinové cestě byla naplánována první zástavka v Obersalzbergu a poté návštěva Hitlerova Orlího hnízda. Díky krásnému slunečnému počasí měli všichni návštěvníci známé turistické lokace úžasný výhled po Berchtesgadenských Alpách. Ubytování s polopenzí měli žáci a kantoři zajištěné v hotelu Berghof Graml. Druhý den dopoledne se již studenti účastnili jazykového kurzu, po obědě vyrazili obdivovat historické centrum Salcburku, např. na vlastní oči spatřili rodný dům W. A. Mozarta či se prošli po věhlasné Getreidegasse. Nejen krásné zahrady, ale i vodní hrátky čekaly na žáky a jejich doprovod v zámku Hellbrunn. Třetího dne po výuce němčiny v místních jazykových školách měli účastníci zájezdu možnost se projet lodí po jezeru Königssee a poté se zastavit u poutního kostelíku St. Bartholomä. Ve čtvrtek si žáci naposledy zlepšovali své znalosti německého jazyka, pak vyrazili do lázeňských měst Gmunden a Bad Ischl. Závěrečný den se nesl v duchu těžby soli – kolem jezera Wolfgangssee dojeli žáci se svými učiteli do města Hallstatt. Zubačka vynesla všechny zúčastněné na vrchol hory Salzberg, na které je čekala prohlídková trasa Bergwerk – Salzwelten, jež s sebou přináší zábavnou formou informace o těžbě soli od pravěkých dob i o halštatské kultuře. Poté již následoval pouze odjezd zpět do ČR.

I v blížícím se školním roce je nač se těšit!

Pro žáky naší školy studující němčinu připravujeme na září 2015 exkluzivní týdenní jazykově-vzdělávací pobyt, který bude pro vybraných 40 žáků ZCELA ZDARMA!! Rakousko - Salzburg se svými zajímavostmi, zámek Hellbrunn, Obersalzberg (místo, kde za 2. světové války žili ve svých vilách němečtí prominenti Hitler, Borman, Göring), výtahem ve skále do 1 837 m n. m. do Hitlerovy horské rezidence Orlí hnízdo, projížďka lodí po jezeru Königsee, lázeňské letovisko Bad Ischl a Gmunden, zámeček Orth na umělém ostrůvku, městečko Hallstatt, výjezd zubačkou na vrchol hory Salzberg, solný důl, skluzavky, jízda vláčkem, město St. Wolfgang s jezerem Wolfgangsee…a 12h kurz němčiny v jazykové škole. Ubytování s polopenzí je zajištěno v hotelu na okraji Salzburgu.

Kritéria pro výběr žáků stanoví ředitelka školy. Určitě bude záležet na prospěchu, chování, míře úspěšné reprezentace a prezentace školy. Pobyt žáků bude financován v rámci projektu CZ.1.07/1.1.00/56.0520 Zelená jazykům z 85 % prostředky ESF a 15 % prostředky státního rozpočtu ČR.

Školní rok 2014/15

Vyučující jazyků absolvovaly dvoutýdenní stáž v Dublinu

V termínu od 10. do 22. srpna 2015 absolvovaly v rámci projektu Zelená jazykům (CZ.1.07/1.1.00/56.0520) vyučující Mgr. Jiránková, Ing. Lochmannová, Mgr. Spěváčková, Mgr. Mgr. Václavíková a Mgr. Wolfová zahraniční intenzivní jazykový kurz anglického jazyka v irském Dublinu, v rámci něhož měly možnost nejen obohatit své jazykové znalosti, ale také se inspirovat výukovými metodami rodilých mluvčích, kteří výuku vedli. Pestré multikulturní prostředí Emerald Cultural Institute umožnilo vyučujícím navázat nové kontakty a rozšířit si jazykové i společenské obzory s cílem následné distribuce těchto zkušeností mezi žáky školy v rámci výuky cizích jazyků.

Typické irské suvenýry (trojlístek jako symbol Irska, ovečky) Knihovna v Trinity College, kde byly natáčeny epizody z Harryho Pottera Víkendový výlet k Mohérovým útesům
Přístav v Dublinu Jazykářky ze SŠINFIS před školou Tady jsme byly
Soustředění se a svačinka před rozřazovacím testem Irské poštovní schránky Emerald, místo našeho jazykového kurzu
Mgr. Jiránková se svou mezinárodní skupinou Školní jídelna s výborným jídlem